Tobulinkime arimo įgūdžius kartu

03-06-2014

 

 

„KVERNELAND“ plūgai: susipažinkime iš naujo!

„KVERNELAND KLEPP“ plūgų gamybos centras Norvegijoje

Įmonė „KVERNELAND“ - plūgų gamybos lyderė pasaulyje, dominuojanti Europoje ir eksportuojanti plūgus į 40 pasaulio šalių. Nuo įmonės gyvavimo pradžios  iki šiol,  plūgai kuriami atsižvelgiant į kiekvieno ūkininko poreikius. Atliekama daugybė eksperimentų ir idėjų patikrinimų, kol naujovės perkeliamos į standartinę gamybą. „KVERNELAND“ plūgų skiriamasis ženklas yra linginė plūgo korpusų apsauga, tačiau nemaža dalis plūgų yra gaminama ir su varžtine arba su VIBROMAT apsauga. Visa plūgų gamyba sukoncentruota pietinėje Norvegijoje, „KVERNELAND KLEPP“ fabrike. Visas gamybos procesas, nuo  metalo paruošimo, grūdinimo, štampavimo iki plūgų suvirinimo bei išvežimo vartotojui, yra griežtai kontroliuojamas. Metalo grūdinimo kokybė papildomai yra tikrinama fabriko laboratorijoje, o pagamintas plūgas turi išlaikyti atsparumo testą. Jis yra vartomas, kratomas, lankstomas, vėliau jutiklių pagalba, atsparumo testo metu, yra nustatoma labiausiai apkrauta vieta.

Kverneland unikali grūdinimo technologija.

Plūgo kokybė priklauso nuo grūdinimo technologijų. Grūdinimas leidžia ženkliai pagerinti metalo savybes (tvirtumą, kietumą, atsparumą), plūgas tampa lengvesnis, ir jo tarnavimo laikas yra ilgesnis. Kadangi plūgas po detalių grūdinimo tampa lengvesnis, mažiau yra apkraunama traktoriaus pakaba, sunaudojama mažiau kuro arimui bei plūgo transportavimui. Grūdinto metalo stovai bei korpusai turi mažiau papildomų detalių (traukių, atramų, fiksavimo detalių), todėl keičiant sudilusias detales naujomis, nereikia papildomo reguliavimo. 

Paskutiniais metais „KVERNELAND KLEPP“ fabrike ypatingai padidėjo dirbančių robotų skaičius. Automatizavus procesą pasiekiamas didesnis našumas, operacijų atlikimas tapo dar tikslesnis. Tai ypatingai svarbu gaminant plūgus su automatiniu valdymu, o taip pat dirbančius su GPS sistema. 

Pirmieji įmonės „KVERNELAND“ plūgai atkeliavo į Lietuvą jau po nepriklausomybės paskelbimo. Skandinavijos šalių ūkininkai, norėdami paremti pradedančius ūkininkus Lietuvoje, laivais siuntė naudotą techniką, kuri buvo dalinama ūkininkų sąjungos nariams. Būtent tada KVERNELAND plūgus ūkininkai įvertino dėl labai geros arimo kokybės, patvarumo, ekonomiškumo, paprastumo. Nuo 1997 metų, kai įmonės „KVERNELAND“ atstovais tapo UAB „Dotnuvos projektai“, į Lietuvą pradėjo keliauti nauji tradiciniai ir vartomi plūgai. Tuo metu jų kaina, lyginant su plačiai naudojamais rusiškais plūgais, pagamintais Odesoje, buvo ne kiekvienam prieinama. Mūsų kaimynai estai rado pigesnį variantą arimui pagerinti, jie pradėjo gaminti plūgo stovus rusiškiems hidrofikuotiems plūgams, prie kurių buvo galima tvirtinti originalius firmos „KVERNELAND“ korpusus. Daugelis Lietuvos žemės ūkio bendrovių pirkdavo „KVERNELAND“ korpusus bei stovus ir ūkio dirbtuvėse perdarydavo plūgus. Per metus buvo parduodama apie 1000 vnt. tokių komplektų. Tradicinių pakabinamų ar pusiau pakabinamų plūgų buvo parduodama 20-30 vnt per metus, o apverčiamų – 10-15 vnt. 

Pirmieji Kverneland DA plūgai Lietuvoje.

Vienas pirmųjų pusiau pakabinamų 10 korpusų DA modelio plūgų 1998 metais buvo parduotas UAB „Dotnuvos eksperimentis ūkis“ ir iki šiol jis aria laukus. Tradicinių plūgų pardavimus palaipsniui keitė apverčiamieji plūgai, kurie šiandien sudaro 85-90 proc visų parduodamų  „KVERNELAND“ plūgų Lietuvoje. 

Lietuvoje, taikant bearimines technologijas, susidomėjimas plūgais buvo sumažėjęs, tačiau po 2010 metų alinančios žiemos, kai žuvo daug žiemkenčių, „KVERNELAND“ plūgų pardavimai išaugo 2-3 kartus. Pastaraisiais metais plūgų pardavimai sudaro  110-150 vnt. per metus.

Pradėjus atstovauti „KVERNELAND“ įmonę, atsirado galimybė greitai pristatyti originalias detales, o tai paskatino iš Europos įvežti ir naudotus „KVERNELAND“ plūgus.  Naudotus plūgus veža ir patys ūkininkai, ir tam tikros įmonės. Europos šalyse dažnas ūkininkas su nauju plūgu aria 5-7 metus (iki pirmo rimtesnio detalių pakeitimo), o po to sutaria su technikos pardavėju, kad pirks naują, jei pardavėjas atpirks seną. Naudotą plūgą nusiperka kitas ūkininkas ir sėkmingai aria su juo toliau. Į Lietuvą naudoti plūgai atkeliauja po 10-12 metų eksploatacijos.  Panaudojus originalias ir neoriginalias detales jie yra sutvarkomi ir siūlomi ūkininkams, kurie su jais aria iki pilno jų nusidevėjimo. Plūgo tarnavimo laikas - apie 20 metų. 

Korpusas Nr. 8

 

Korpusas Nr. 9

 

Korpusas Nr. 28

 

Korpusas Nr. 30

Anksčiau plūgai buvo gaminami mažesnio galingumo traktoriams, turėjo palyginti neaukštą ir trumpą vientisą verstuvę. Pradėjus naudoti galingesnius traktorius, plūgo korpusai pradėti gaminti su ilgesnėmis, juostinėmis ar plastmasinėmis verstuvėmis lipnioms dirvoms arti, atskirais korpusais gilesniam arimui ir t.t. „KVERNELAND“ gamykla savo gaminantiems korpusams suteikia atskirus numerius –  Nr. 8, Nr. 9, Nr. 28, Nr. 30 ir t.t. Kitos oficialios klasifikacijos gamykloje nėra. 

Lietuvoje tenka girdėti paplitusią ūkininkų naudojamą „KVERNELAND“ plūgų klasifikaciją – „pirmos“, „antros“, „trečios“ kartos plūgai. „Pirmai“ kartai priskiria plūgus su vientisa verstuve, „antrai“ – korpusams su trikampio formos keičiamu verstuvės priekiu, „trečiai“ – su trapecijos formos keičiamu verstuvės priekiu. Pagal šią kvalifikaciją, tai pačiai kategorijai priskiriami plūgai su skirtingo tipo apvertimo mechanizmais, skirtingais pločio keitimo būdais. Plūgai yra nuolat tobulinami, atsiranda daug naujų modifikacijų ir komplektavimo variantų, todėl toks jų skirstymas būtų neteisingas.  

„Pirmos kartos“ Kverneland plūgas

 

„Antros kartos“ Kverneland plūgas

 

„Trečios kartos“ Kverneland plūgas

 

 

Apverčiami KVERNELAND plūgai

Šiuo metu įmonė „KVERNELAND“ gamina pakabinamus ir pusiau pakabinamus apverčiamus plūgus. Pakabinamų plūgų korpusų skaičius gali būti nuo 2 iki 7 korpusų, o pusiau pakabinamų – nuo 4 iki 12 korpusų. Pagal specialų užsakymą gali būti pagaminti ir 14 korpusų. Pakabinami plūgai pirmiausiai yra skirstomi pagal apvertimo mechanizmo tipą. 

Traktoriams iki 150 AG naudojamas apvertimo mechanizmas klasifikacijoje yra žymimas “150“, traktoriams iki 200 AG - „200“, o iki 300 AG  -  „300“. Traktoriams, kurių galia 150 AG galima naudoti ir „200“ apvertimo mechanizmą, tačiau tik esant labai sunkioms darbo sąlygoms. Remiantis gamyklos „KVERNELAND“ rekomendacijomis, vienam korpusui traukti reikia apie 25 AG, tačiau reikia nepamiršti ir tai, kad reikalinga galia ir pačiam traktoriui važiuoti. Vartomam 5 korpusų plūgui reikia apie 150 AG traktoriaus (apvertimo mechanizmas „150“). Taip pat reikia neužmiršti traktoriaus pakabos keliamosios galios bei traktoriaus masės. Kartais mažesnis (lengvesnis) traktorius su forsuotu varikliu deklaruojamas 150 AG, tačiau jo masė negali atsverti plūgo, kuris yra toliau išneštas už traktoriaus pakabos. Taip pat reikia įvertinti ir arimo agregato darbo sąlygas. Sunkiame priemolyje arba kalvotose regionuose traktoriaus galingumas visada turi būti didesnis. Esant sunkiom sąlygom 5 korpusų vartomas plūgas turi agreguotis su 170-180 AG traktoriumi, o apvertimo mechanizmo tipas turi būti „200“ (traktoriams iki 200 AG). Kai kuriose šalyse ariama 40 cm gyliu, o esant sunkioms dirvoms tenka naudoti galingus traktorius (200-300 AG). Tokiu atveju, 5 korpusų plūgas turi turėti „300“ apvertimo mechanizmą.

Plūgo korpusai išdėstomi ant rėmo skirtingais atstumais. Matuojant atstumą nuo vieno plūgo kalto linijos iki sekančio korpuso kalto linijos, jis gali būti 85 cm arba 100 cm. Anksčiau plūgai buvo gaminami su 80 cm arba 95 cm atstumais tarp korpusų. 

Apvertimo mechanizmas „200“

 

Apvertimo mechanizmas „300“

Plūgai, kurie turi didesnius atstumus tarp korpusų, mažiau užsikiša augalų liekanomis, bet jie yra ilgesni. Norint, kad visi korpusai turėtų diskinius peilius ar priešplūgius, geriau rinktis plūgą su didesniais atstumais tarp korpusų. Transportuojant pakabinamą apverčiamą plūgą duobėtais lauko keliukais, traktoriaus pakaba gauna didelį apkrovimą, nes plūgas siūbuoja į visas puses. Tokiu atveju, yra galimybė plūgą komplektuoti su atraminiais – transportavimo ratukais. Arimo metu ratukas rieda lauko paviršiumi, o transportuojant plūgą keičiame ratuko padėtį. Nuleidus plūgą jis traukiamas paskui traktorių ir rieda ant ratuko. Tai ne tik atpalaiduoja traktoriaus pakabą, bet ir palengvina vairavimą ( nereikia dairytis ar pakeltas plūgas ir saugoti jo nuo stulpų ar medžių). 

Atraminis transportavimo ratukas.

Atraminis ratukas pakabinamiems plūgams montuojamas plūgo gale, tačiau gali būti ir per plūgo vidurį. Esant atraminiam ratukui plūgo gale suarti lauko iki pat pakraščio yra neįmanoma, nes ratas nuo paskutinio korpuso eina šone. Ratui esant viduryje tas pats atstumas gerokai sumažėja, nors visiškai atstumas ir neišnyksta. Abu ratuko tvirtinimo variantai turi įtakos arimo gyliui. Kai atraminis ratukas yra plūgo gale, tai gylis nustatomas keičiant esančio prie rato reguliuojamo varžto ilgį, o plūgo priekyje – su traktoriaus pakaba (pozicinio reguliatoriaus pagalba). Su ratuku plūgo gale arimo gylis  būna pastovesnis. Kada atraminis ratukas yra plūgo viduryje ir yra ariami nelygaus reljefo laukai, plūgo rėmas svyruoja aukštyn – žemyn plūgo atžvilgiu ir dėl to padidėja arimo gylio svyravimai. Tačiau tai nėra labai didelė problema. Lengvo dirvožemio (priemolio, durpių) arimui pasirenkami platesni atraminiai ratukai, kurie klimsta mažiau net ir esant labai drėgnai dirvai. Plūgo korpusai pasirenkami atsižvelgiant į dirvožemį, arimo gylį, norimą gauti dirvos paviršiaus profilį, auginamų augalų sėjos būdą. Tas pats plūgo korpusas gali turėti trumpesnį ar ilgesnį noragą, kamparaižį ar priešplūgį, noraginį ar korpusinį peilį, verstuvės peilį, trumpesnę ar ilgesnę pavažą, prisukamą ar įkalamą kaltą. Komplektuojamų variantų įvairovė leidžia rasti optimalų sprendimą kiekvienam laukui, gauti norimų parametrų arimą, operatyviai keisti darbines dalis. 

Atraminis ratukas sumontuotas plūgo viduryje.

Pakabinamo vartomo plūgo privalumai:

Ariant nedidelius ar netaisyklingos formos laukus, galima pradėti ir baigti lauką norimoje vietoje, nes visas plūgas nuleidžiamas arimo pradžioje.

Arimo agregatas (traktorius+plūgas) yra manevringas ir lengvas.

Pakabinamas plūgas yra pigesnis už pusiau pakabinamą.

 

Pakabinamo vartomo plūgo trūkumai:

Didesnė apkrova traktoriaus pakabai (vartant bei transportuojant).

Ribotas korpusų skaičius (max 7).

Mažesni atstumai tarp korpusų.

Plūgo vartymo metu jis turi būti gerokai pakeltas virš dirvos, kad besisukanis plūgas neliestų dirvos.

 

 

Pusiau pakabinami plūgai

Paprastai šių plūgų atraminiai – transportavimo ratai būna  plūgo gale ar per vidurį, o plūgo priekis yra jungiamas prie traktoriaus pakabos. Plūgai vartomi virš atraminių ratų ir jų nereikia aukštai iškelti virš dirvos. Kadangi plūgo nereikia kelti virš žemės, tai jis gali būti sunkesnis (sustiprintos konstrukcijos) ir turėti didesnius atstumus tarp plūgo korpusų (100 cm ar 115 cm).  Pusiau pakabinamas plūgas, turintis daugiau korpusų, nei pakabinamas plūgas, gali dirbti ir su   mažesnio galingumo traktoriumi.   Pusiau pakabinamų „KVERNELAND“ plūgų korpusų skaičius gali būti nuo 4 vnt. iki 14 vnt.

Pagal plūgo važiuoklę pusiau pakabinami plūgai skirstomi į:

  • Su gale esančiais atraminiais ratais (PB, RB....... modelio plūgai)

Pusiau pakabinamas 7 ar 8 korpusų plūgas, su gale esančiu ratu, yra mažiau manevringas ir reikalauja platesnės apsisukimo juostos. Norint užtikrinti rėmo tvirtumą, plūgų konstrukcija yra sustiprinta, tačiau jie yra ir sunkesni, brangesni. Manevringumui pagerinti galinis ratas komplektuojamas su papildomais hidrocilindrais ratui pasukti posūkio metu.

  • Prie rėmo vidurio tvirtinamais atraminiais ratais  gaminami PG, RG, PN modelio plūgai

Plūgai, kurie atraminius ratus turi rėmo viduryje, yra labiau manevringesni, lengvesni ir pigesni.

  • Su dvigubais ratais gaminami PW modelio plūgai

Plūgai, turintys dviejų ratų važiuoklę yra stabilesni, geriau išsverti, galintys dirbti su PACKOMAT volais.

Pusiau pakabinami plūgai beveik visada suaria lauką iki lauko pakraščio, nes atraminiai ratai yra kiek toliau nuo pakraščio.

Visiems pusiau pakabinamų plūgų modeliams tinka tie patys korpusai kaip ir pakabinamiems plūgams.

Kverneland PW plūgas

 

Kverneland PB plūgas

 

Kverneland PG plūgas

Pusiau pakabinamų vartomų plūgų privalumai:

  • Maža apkrova traktoriaus pakabai;
  • Galimybė turėti daugiakorpusinius korpusinius plūgus (iki 14 korpusų);
  • Didesni atstumai tarp korpusų;
  • Galimybė išnaudoti didelio galingumo traktorius.

Pusiau pakabinamų vartomų plūgų trūkumai:

  • Mažai manevringi, ypatingai ariant nedidelius laukus;
  • Didesnė plūgo kaina, lyginant su tiek pat korpusų turinčiais pakabinamais plūgais. 

 

Naujo tipo kaltai KVERNELAND plūgams 

Norint pasiekti geresnių arimo rezultatų yra ne tik kontstruojamos ir gaminamos naujos priemonės prie plūgų, o taip pat tobulinamos jau esančios plūgų detalės. Viena svarbiausių ir sunkiausiai dirbančių plūgo detalių yra kaltas. Jis pirmas po plūgo nuleidimo kontaktuoja su dirva ir privalo pradėti įgilinti plūgo korpusą. Vėliau kaltas išlaiko korpusą skirtingo kietumo (pasipriešinimo) dirvose. Sunkiausiai dirbantys kaltai yra gaminami iš dylimui atsparaus plieno dar papildomai jį grūdinant. Įvairioms kalto dalims grūdinimas suteikia skirtingą kietumą, priešingu atveju, kaltas gali lūžti ties tvirtinimo angomis. Kai kaltas jau negali atlikti savo funkcijų, tada jis jau būna 50-60 % sudilęs. Naujo kalto masė yra 1300g, o sudilusio apie 600g. Kaip matome, geros kokybės plieno kaltas po eksploatacijos netenka 54 % savo masės. Eksploatuojant kaltą beveik visada sudyla ir jo tvirtinimo varžtų galvutės ir veržlės. Problema atsiranda tada, kai reikia pakeisti kaltus naujesniais. Tokiu atveju, dažniausiai yra nupjaunami varžtai.

KVERNELAND inžinieriai užpatentavo, o gamykla pradėjo gaminti naujo tipo įkeliamus kaltus, kurie skirtingai nei prisukami, yra vienodi kairės ir dešnės pusės korpusams.

Prie plūgo norago yra prisukamas laikiklis, į kurį įkalamas kaltas. Laikiklis gali atlaikyti kelių kaltų pakeitimus. Visam plūgui kaltų pakeitimas trunka 10-15 min. Įkalami kaltai geriau įsigilina į dirvą, ypač ariant sausą molį. Lietuvos ūkininkai,  2013 metų vasarą išbandę įkalamus kaltus, įsitikino jų gebėjimu skverbtis gylyn ir tuo pačiu išlaikyti pastovų arimo gylį. Pakeitus kaltus vietomis ( kairės su dešnės ir atvirkščiai) matome, kad kalto smailus galas visada yra „pagaląstas“.

Naujo tipo kalto masė yra 1030g, o sudilusio - 500g. Po eksploatacijos prarandame tik. 530g įkalamo kalto svorio, nors tarnavimo laikas, palyginus su seno tipo kaltais yra panašus.

Naujų kaltų privalumai:

  • Paprastesnis ir greitesnis kaltų keitimas
  • Vieno tipo kaltai tinka visam plūgui
  • Mažiau išmetame kokybiško plieno (sudylusį kaltą)
  • Kiek ilgesnis tarnavimo laikas

Įkalamų kaltų trūkumai:

  • Mažai informacijos apie eksploatacines savybes

 

Arimo volai PACKOMAT

Arimas – brangus dirvos dirbimo, purenimo būdas. Įvertinus jo teigiamą poveikį dirvožemiui bei auginamiems augalams, atsisakyti jo negalima. Reikia rasti būdus kaip šią operaciją padaryti kuo pigesnę, sumažinus išlaidas. Vasarą, ruošiant dirvą žieminių javų sėjai, drėgnas priemolis yra išdžiovinamas, o dirvos grumstai yra sunkiai įveikiami kitų dirvos ruošimo padargų. Arimo volų pagalba arimo metu, kai dirva lengvai pasiduoda deformacijai, galima sutrupinti dirvos paviršių.

Arimo volai buvo naudojami ir anksčiau. Dauguma jų yra prikabinami. Važiavimo pradžioje prie plūgo pritvirtinta rankovė pagauna volo sukabintuvą ir traukia volą šalia plūgo. Lauko gale pakeliant plūgą volas atsikabina, traktorius su plūgu apsisuka ir vėl nuleidžiant plūgą volas yra pagaunamas per rankovę. Volai yra gaminami su viena ar dvejomis žiedų eilėmis. Priklausomai nuo dirvos tipo volai būna skirtingo skersmens bei svorio. Volai gerai sutankina arima ir susmulkina sunkų dirvožemį. Tačiau šių volų naudojimas turi nemažai trūkumų:

  • Iš lauko nuvežti ir parvežti volus galima tik atskirai nuo plūgo.
  • Lauko gale, po kiekvieno pravažavimo, volus reikia atkabinėti ir prikabinėti.
  • Volų spaudimą į dirvą galima didinti su balastiniais svoriais, tačiau mažinti spaudimo neįmanoma.

Įmonė „KERNELAND“ sukūrė ir patys gamina arimo volus PACKOMAT. Šie volai yra pastoviai pajungti prie plūgo per hidrauliškai reguliuojamą rankovę. Volus sudaro spyruoklės ir viena eilė žiedų, kurių skersmuo gali būti 480 mm ar 600 mm. Riedant  per arimą žiedai pjausto dirvos riekę, o spyruoklės purena ir lygina dirvos paviršių. Tokiu būdu lauko paviršiuje nelieka didesnių grumstų, arimas tampa lygesnis ir plokštesnis. Su volais PACKOMAT ariant pievas ir ganyklas, labiau yra prispaudžiama vėlena, užpilami tarpai tarp dirvos riekių. Naudojant plūgus su volais yra mažinamas laiko tarpas nuo pagrindinio dirvos ruošimo iki sėjos, supaprastinamas priešsėjinis dirvos paruošimas.

Volo spaudimas į dirvą yra reguliuojamas mechaniškai arba hidrauliškai ir spaudimo jėga į volą gali siekti 1000 kg. Kas sukuria tą jėgą? Bendra volo masė yra ........ kg. Didinant volo spaudimą į dirvą, mes per rankovę bandome kelti plūgą. Volus per rankovę spaudžia dalis plūgo masės ir ant verstuvių esanti dirva. Toks svorio perskirstymas turi ir kitą privalumą. Kada plūgas nuo volo yra keliamas aukštyn, tai mažėja korpusų spaudimas į vagos dugną. Per volo rankovę plųgas yra traukiamas į suarto lauko pusę, tad mažėja ir pavažų trintis į vagos vertikalią sienelę. Iš viso pasipriešinimas plūgui sumažėja apie 10 %.

Rudeninis arimas su arimo volais dar mažai praktikuojamas. Lyginant su arimu be volų, lygaus paviršiaus laukai pavasarį lėčiau pradžiūsta. Tačiau pavasarį lygų lauką paruošti sėjai yra daug paprasčiau ir greičiau, o su kombinuota sėjamąją galima iš karto sėti.

Pakabinami arimo volai PACKOMAT gaminami trijų-šešių korpusų pakabinamiems plūgams. Pusiau pakabinami plūgai paprastai komplektuojami su keliais skirtingo pločio arimo volais (priekiniais ir galiniais).

Arimo volai buvo gaminami skirtingos komplektacijos:

  • PACKOMAT turi priekinę ir galinę eilę spyruoklių bei vidurinį volą;
  • PACKOMAT turi priekinę ir galinę eilę spyruoklių bei dvi eiles žiedų;
  • PACKOMAT turi priekinę eilę spyruoklių, dvi eiles žiedų ir dvi eiles galinių spyruoklių;

Dabar gaminami PACKOMAT arimo volai turi priekinę spyruoklių eilę ir volą. 

 

Gaukite specialisto konsultaciją
Dotnuva

Dotnuva.lt puslapyje yra naudojami keturi pagrindiniai slapukų tipai.

Naršydami toliau Jūs sutinkate su būtinaisiais slapukais. Taip pat galite sutikti ir su kitų slapukų naudojimu.

Išsami informacija apie slapukus ir jų naudojimo tvarką